Masażystka z Płocka - Kołobrzeg kwatery - Tanie pokoje - drewniane domy - domy szkieletowe - Paralotnie - Bilety lotnicze do Brukseli - torebki skórzane - Hotel pod Warszawą - nowoczesne wnętrza - odżywki Trec - sts - Turystyka w Belgii - Termometry - kredyty mieszkaniowe kalkulator
ŻEGLARSTWO - Ogólna klasyfikacja jachtów
header image
Start arrow Widomości o jachtach arrow Klasyfikacja
Ogólna klasyfikacja jachtów
Ze względu na dużą liczbę spotykanych dziś rodzajów jachtów, należy dokonać pewnej ogólnej klasyfikacji. Jachty możemy pogrupować według kilku podstawowych kryteriów: głównego źródła napędu, rodzaju stateczności poprzecznej (co to takiego dowiemy się w następnym rozdziale), rejonu żeglugi i przeznaczenia jachtu.

   Ze względu na główne źródło napędu jachty możemy podzielić na:

  • motorowe - tu głównym napędem jachtu jest silnik,
  • żaglowe - tu głównym napędem jachtu są żagle (nawet wtedy, gdy posiada silnik, to służy on jako napęd pomocniczy),
  • żaglowo-motorowe (tzw. motosailery) - tu nie możemy stwierdzić czy dominującym napędem są żagle, czy silnik.

 

   Ze względu na rejon żeglugi:

  • wody śródlądowe - czyli wody, które na razie najbardziej nas interesują,
  • wody osłonięte - czyli np. Zalew Wiślany, Zatoka Gdańska,
  • wody przybrzeżne - czyli 20 Mm (mil morskich, 1 Mm = 1852 m) od brzegu,
  • żegluga mała - Bałtyk i kawałek Morza Północnego, Morze Śródziemne,
  • żegluga wielka - cały świat.
Ze względu na przeznaczenie:
  • regatowe - typowe jachty do ścigania się, mało wygodne, ale szybkie,
  • turystyczne - jachty przeznaczone do turystyki; zazwyczaj przy projektowaniu tego typu jachtów bierze się bardziej pod uwagę komfort pływania niż jego szybkość,
  • regatowo-turystyczne - połączenie dwóch poprzednich,
  • szkoleniowe - dość sztuczna kategoria, ponieważ można szkolić się również na jachtach turystycznych i regatowych.

 

   Ze względu na liczbę kadłubów:

  • jachty jednokadłubowe
  • katamarany - jachty dwukadłubowe
  • trimarany - jachty trzykadłubowe

 

   Ze względu na konstrukcję:

  • balastowe
  • mieczowe
  • mieczowo-balastowe

 

   Ważnym pojęciem jest niezatapialność jachtu. Zgodnie z przepisami jachtem niezatapialnym na śródlądowych drogach wodnych jest jacht, który po całkowitym zalaniu wodą (np. po wywrotce) jest zdolny do utrzymania takiej liczby osób, jaka podana jest w dowodzie rejestracyjnym, bez pogrążenia całego kadłuba we wodzie. Jest to jednak tylko definicja i pamiętajmy, że nie ma tak naprawdę jachtów niezatapialnych (Titanic miał być niezatapialny...).

W skrócie